Det närmar sig slutet

Jag rensar mina garderober och hittade precis en dikt jag har skrivit för kanske 10-12år sen. Den lyder som följer:

Grillad korv - En dikt om äkta kärlek

Korv, vitlöksdressing och baguette
vilken kombination
Jadu, det är inte lätt
med all denna emotion

Falukorv, deli, bullens och salami
är underbara ting
Men en grillad i baguette
slår utan tvekan allting

En mjuk korv, krispigt bröd och vitlöksdressing
det får hjärtat att svälla
Köp en korv
Sluta gnälla

Min poäng:
Om jag kan sluta äta korv så kan alla. Punkt fucking slut.


Med 7 dagar kvar av veganutmaningen känner jag mig kluven. Kött går bort helt även i framtiden, men fy faaaaaan vad jag är sugen på ost. Det är rent löjligt, jag till och med drömmer om ost. Ost överallt.
Vegancoachen försökte i förra veckan övertyga mig (och alla andra utmanare) att det finns bra alternativ, men hittills har jag bara hittat fejkost som smakar vider. Nåja, på mackan funkar tartex fantastiskt bra iaf. Eller bara margarin och örtsalt. Eller hummus.. mmm hummus. <3

Jag har iaf lagat helt sjukt god mat den senaste tiden och gått upp flera kilo på kuppen. Mår riktigt riktigt jävla bra och känner mig allmänt grymmers. 

Favoritreceptet är sjukt enkelt, sjukt gott och sjukt gott.

Snabba spenatpastan:

Pasta till fyra portioner
1 förpackning Anammas bitar
1 gul lök
1 paket Oatlys iMat
1 krm muskot
½ buljontärning
Färsk spenat
Lite citronsaft
Salt och peppar
 
Fräs Anammas bitar i lite olja
Koka pasta
Finhacka lök och fräs i samma panna på låg värme
Slå på grädde och kryddor och låt det småputtra i några minuter
Mot slutet har du i den färska spenaten. Rör runt tills den har blivit varm och mjuknat.

PROVA!

Kommentarer
Postat av: Sofipofi

Alltså Anamma. Halleluja vad gott det är. Jag förstår dig i din dikt, minns du hjampis och bilistenkorvarna? Faktiskt tycker jag att kokt sojakorv är absolut lika gott i baguette med vitlöksdressing så det funkar bra. Finns även de där wienerkorvarna av soja som är längre. Nog kan man äta ost så länge man kollar så det är utan löpe. Tycker jag, halloumi är ju så fantastiskt.

Svar: Haha ja! En av ägarna till Bilisten är taxiåkare och redan första dagen på Taxi Kiruna kom han fram och ba "Tycker du fortfarande lika mycket om korv i baguette?". Jag var liksom kändis på bygget. ;)Ang. osten har jag också tänkt så, men det omoraliska kring mjölkprodukter är ju dels att korna måste kalva för att producera, sen skiljs dom från kalvarna och även om korna i sig inte behöver dö för att producera mjölk så går i de flesta fallen kalvarna till slakt, Spec om det råkar vara en tjurkalv. Dessutom krävs det många kor för att kunna producera den mängd mjölk som konsumeras idag och korna är ju rediga bovar kring växthusgasutsläpp plus att de kräver en evinnerlig mängd betesmark där vi istället hade kunnat odla mat. Så jag vet inte riktigt om jag, rent personligen, kan försvara en konsumtion av mjölkprodukter när jag vet att jag klarar mig utan.. DET ÄR SÅ SVÅÅÅÅRT: GAH.
Malin

2014-03-24 @ 18:10:24
URL: http://insulsitas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0