Köttfri måndag.

Nej, det är inte måndag idag, men jag vill tipsa alla som läser detta att ni bör gå in på en facebooksida som heter just "Köttfri måndag". www.facebook.com/kottfrimandag Väl där bör ni ägna er en stund åt att läsa alla inlägg om köttproduktionens påverkan på miljön.

Visste ni att om alla Sveriges invånare lät bli att äta kött EN YNKA DAG I VECKAN skulle det ha lika stor effekt på miljön som om man plockade bort 233 000 bilar från vägarna?

Samhället vaggas också in i en tro om att djuren behandlas väl på svenska gårdar. Klicka därför in på www.ettlivsomgris.se och kolla på videon. Nej, jag vet, den ger inte en bild av hur det ser ut på ALLA svenska gårdar, men att det ens ser ut sådär på några av dom gör iaf att det vänder sig i min mage. Jag undviker numera fläskkött i möjligaste mån, trots att det är det godaste köttet jag vet.

Svenskarna har i det närmaste fördubblat sin köttkonsumtion de senaste årtionerna.. och ikapp med detta har även våran hälsa försämrats. All skit man proppar i djuren för att de ska växa fortare stoppar också vi i oss när vi sedan äter köttet. Plus att animaliska fetter är långt ifrån lika hälsosamma som vegetabiliska.

Dessutom förstörs den vilda naturen ute i världen för att göra plats för alla de odlingar som krävs för att tillverka allt det foder som går åt till att göda djuren. I takt med att regnskogen skövlas inte bara försvinner djurart efter djurart utan det har, som vi alla vet, en stor effekt på miljön.
Det går åt en jäkla massa vatten också till att producera kött. Och med vetskapen att endast 1% av allt vatten som existerar är drickbart och att människor runt om i världen dör p.g.a. brist på just rent vatten, känns det jävligt bakvänt att vi som har ett överflöd av det ska utnyttja mindre lyckligt lottade länder för att vi ska kunna äta dött djur varje dag. Även om man bara äter svenskt kött har inte djuren i sig bara ätit svenska spannmål, var så säkra.

Köttproduktionen är faktiskt en av de miljömässigt värsta industrierna på jorden. Mängden växthusgaser den genererar är helt sanslös.
När man tänker efter är det alltså ganska mycket vettigare att vi, istället för att trycka i djuren en massa vegetabiliska proteiner, faktiskt äter det själva. Det är bättre för naturen, för våran egen hälsa och för djuren.

Jag vill dock poängtera att det inte är det faktum ATT vi äter kött som jag personligen har problem med, det jag har problem med är att vi äter SÅ MYCKET kött samt hur djuren behandlas. Därför försöker jag hålla mig till vilt kött de gånger jag äter det.

Så snälla söta rara medmänniskor, haka på det här med att äta vegetariskt (eller ännu hellre veganskt) minst en dag i veckan. Det gör skillnad och det är galet enkelt.

-------------------------------------

RECEPTTIPS!
Idag lagade jag en av mina nya favoriträtter, en galet god och mättande vegansk soppa.

(4 port.)
1 gul lök
½ msk curry
1msk tomatpurë
5dl vatten
400gr passerade eller krossade tomater
2 buljongtärningar
1-2 paket färdigkokta vita bönor, små eller stora
3dl pasta (förslagsvis ICA eco´s gnocchi)
2,5dl havrebaserad matlagningsgrädde
1 burk majs

Hacka och fräs upp löken i lite olja tills den blivit mjuk och genomskinlig. Tillsätt curry, tomatpuré, vatten, passerade/krossade tomater, matlagningsgrädde och buljongtärningar. Låt koka upp.
Skölj av bönorna.
Tillsätt bönor och pasta och låt sedan koka så länge pastan behöver för att bli klar.
Strax innan soppan har kokat färdigt häller du ner majsen. Smaka av med salt. KLART!

Vill man ha något med mer tuggmotstånd vid sidan om passar finncrisp alldeles utmärkt och för att stoppa ett eventuellt sötsug efter maten finns det vegansk kravmärkt choklad att köpa på ICA. Den med mintsmak är en personlig favorit!

Smaklig måltid gott folk! 
Peace out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0