Kompiscrush.

Idag när jag cruisade fram på E10an i min fina taxibil kom jag plötsligt att tänka på något en kompis sa till mig en gång för flera år sen. Jag brukar tänka på det lite då och då men nu var det länge sen. Säkrast att jag skriver ner det medans jag har det i skallen. För det är enligt mig en ganska intressant tanke.

När man träffar en ny kompis som det liksom klickar med på en gång kan man lätt uppleva en liten känsla av nyförälskelse. Man tänker mycket på personen i fråga, vill lära känna den nu, nu, nu och gärna umgås så mycket som möjligt. Man pratar om personen konstant och alla andra kompisar kan bli hyfsat less. Ja, lite som en förälskelse, fast ändå inte. Eller?

Det var det just en kompiscrush jag trodde att jag hade när jag träffade min underbara tjej, men detta visade sig ju vara mer än så. Men hur vet man egentligen skillnaden? Det är just den frågan jag brukar fundera på.

Finns det ens någon skillnad eller är det helt enkelt så att man faktiskt blir förälskad? Och att man bara fortsätter vara kompisar om känslan avtar efter att man har lärt känna personen ordentligt?
Att känslan bara kvarstår om det är en person som passar en själv som handen i handsken?

Vill påpeka att jag inte pratar om fysisk attraktion, utan helt sonika den där omedelbara kontakten man får med vissa människor. Den där känslan av att man har känt varandra i en evighet trots att man nyss har träffats. Känslan av att just den här personen hör hemma i mitt liv och jag vill umgås med honom/henne så mycket som möjligt.

Personligen kompiscrushar jag nog rätt ofta. Jag har i och för sig svårt att bli kompis med folk som jag inte klickar med. Vad är vitsen liksom? Förutsatt att man inte har känt varandra sedan barnsben förstås. Som barn gällde nog andra regler, då nöjde man sig ju med vem som helst som ville leka.
Men jag tror att när man, liksom jag, är i ett seriöst förhållande också har andra regler. Man ställer automatiskt in hjärnan på att fokusera på kompislinjen. Kanske är det så att de som inte blockerar kärlekslinjen också är de som byter partner ofta? Kanske är det så att de inte har tålamod att vänta ut förälskelsen utan bara ser en potentiell partner i alla dom klickar med? Och att det sen blir pannkaka när de inser att den nya kompisen faktiskt lämpar sig bäst som just kompis?

Som partner kan jag också tycka att man bör ha lite överseende med att ens pojkvän/flickvän plötsligt verkar ha fallit pladask för någon annan. Det behöver inte betyda att denne kommer att lämna en, eller ens att denne är KÄR. Och skulle det nu vara så att det faktiskt är kärlek det handlar om så kan man ju ändå inte göra något åt det, eller hur?
Jag har säkert kompiscrushat både två och tre och fyra gånger sedan jag blev tillsammans med min tjej. Det har alltid slutat med att jag är kvar hos henne, kärleken i mitt liv. Och till råga på allt har vi ett par nya riktigt goda vänner.

En annan lustig grej är att jag och tjejen oftast kompiscrushar på samma person. Kan det vara så att vi är så tajta att vi rent av blir förälskade i nya vänner som verkar passa oss båda? Eller är det bara en slump?

(Jo då, det ryms ganska många stora funderingar i den här lilla skallen.)

Kommentarer
Postat av: J

Att ni kompiscrushar på samma personer är ju bara bra! Visar på både god smak och på att ni förhoppningsvis går bra ihop alla tre :)

Jag har haft flera kompiscrushar varav en nog var mer än bara kompiscrush från båda håll och därav vår komplicerade relation då vi är just bara kompisar och alltid varit. Men har även crushat på en som jag halvt höll på data som jag sedan bröt med bara för att vara just kompis för det var så det skulle vara.



Som jag sa till en god vän i tisdags, det finns vänner som man bara är vänner med som man har bara vanliga relationer med. Som man tycker om. Sen finns det vänner man har speciella relationer med, som är närmare och ja helt enkelt speciella och det är de vännerna man riktigt älskar. Visst kan man känna sig dragen till nån vän också men man brukar kunna skilja på det och kärlek i slutändan ändå :)

2011-07-22 @ 20:25:51
URL: http://itsroxxy.blogg.se/
Postat av: Brallz

Vad fint att höra att man inte är ensam om sina upplevelser. :)



Jag funderade lite mer efter att jag hade postat inlägget och började klura på om inte bisexuella kanske känner av det här fenomenet lite mer? Eftersom vi är öppna för både kompis- och kärleksrelationer med båda könen tänkte jag. Det är ju iofs lite knepigt att lista ut när man inte har något att jämföra med.

2011-07-23 @ 01:50:30
Postat av: J

Ja det var en bra fråga! Men min helt straighta vän Filip höll med men han kanske ändå bara tänkte på min och hans relation så det blir ju ändå en tjej-kille relation för honom. Måste helt enkelt forska i detta!

2011-07-24 @ 02:40:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0